26 juni 1942
Op de algemene begraafplaats aan de weg van Delden naar Goor zijn direct achter de het hek 12 opvallende witte graven te vinden van militairen van het Britse Gemenebest die omkwamen in de 2e wereldoorlog en hier eervol zijn begraven.
Vijf graven hebben dezelfde datum van overlijden: 26 juni 1942.
Hier zijn begraven:
John Keith Crossing, 22 jaar, piloot van de Royal Canadian Airforce.
Joseph Swales, 31 jaar, boordschutter van de Royal Airforce.
John Reginald Jones, 28 jaar, radiotelegrafist en boordschutter van de Royal Airforce.
Thomas Henry Inch, 24 jaar, waarnemer en navigator van de Royal Airforce.
Ronald Arthur Chapman, 28 jaar, waarnemer en bommenwerper van de Royal Airforce.

De bemanning behoorde tot het 23 OTU – Operational Trainings Unit – van de RAF. Ze zaten in de eindfase van hun opleiding!

Algemene Begraafplaats Delden, Foto: Jan Poessé, 2 februari 2025

Algemene Begraafplaats Delden, Foto: Jan Poessé, 2 februari 2025

Bij foto Thomas Inch: Thomas Inch trouwde in oktober 1939 met Ivy Stigings. Als hun dochter Marilyn niet 3 weken te vroeg geboren zou zijn dan had hij haar nooit gezien.

Op 25 juni moest er door 1006 Engelse bommenwerpers een aanval worden gedaan op de Duitse stad Bremen. Dit soort operaties werden vaker uitgevoerd op grote Duitse steden om een aanval te doen op hun oorlogsindustrie.
De militairen kregen eerst uitleg over de bestemming, het doel, de weersverwachtingen, waar te groeperen enzovoort.
De bemanning klom die avond in een Vickers Wellington Mark Ic, serienummer DV 475, opschrift BY-G. Dit was een middelzware bommenwerper met 2 propellermotoren van 100 pk, lengte 20 meter en een spanwijdte van 26 meter. Vol gewicht 13000 kg.
Het toestel vertrok om 22.23 uur van de vliegbasis Penshore ten zuiden van Birmingham.

Boven de Noordzee werden formaties gevormd om boven bezet gebied bescherming te bieden aan elkaar tegen Duitse nachtjagers. Indrukwekkend grote groepen bommenwerpers vlogen die nacht over ons land, op weg naar de havenstad Bremen. Dat gaf ook enorm veel lawaai.

De waarnemer en navigator moest steeds de vliegrichting doorgeven aan de piloot om het doel te bereiken. Het was geen eenvoudige taak bij nachtvliegen en met bewolking. Door de wisselende invloeden van de wind en het afleggen van grote afstanden moest de koers steeds bijgesteld worden. De informatie kwam van bakenzenders in Engeland, van de sterren en van collega’s in naburige vliegtuigen. Bij voorkeur ging men af op zichtbare tekens in het landschap, die vergeleken werd met de landkaart. Dit werd bemoeilijkt door bewolking en het was nacht. Er waren in die tijd nog geen radarinstallaties.

Vanaf vliegbasis Twente stegen Duitse vliegtuigen op om terugkerende Engelse bommenwerpers te beschieten. Om 02.56 uur werd hun vliegtuig neergeschoten door Oberleutnant Werner Rowlin van het 111/Nachtjagdgeschwader in zijn Messerschmitt BF110 en kwam neer op het Braamhaarsveld. De gehele bemanning kwam om het leven.

Vickers Wellington Mark Ic

 

Bronnen:

Een verhaal over het korte leven van Thomas Inch staat beschreven in het boek: Onvergetelijke oorlogsverhalen, Delden terug naar toen.

verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl

Onvergetelijke oorlogsverhalen, blz. 108 en 110.

rafcommands.com

Van grasmat tot Fliegerhorst, C. Cornelissen, 1998.